Tisztulás-Orr-Légzés I.

2019.04.21

Szeretnék az orról, a légzésről írni Nektek. Ez akkora téma, hogy több részben osztom meg az információkat.

Bele gondoltál már, hogy milyen fantasztikus szerv az orrunk?

Akár milyen hideg van, felmelegíti a levegőt a test hőmérsékletére, és a forrót lehűti.

Az állatvilágban az orr létfontosságú a szaglás miatt. Szerepe van a tájékozódásban, táplálékszerzésben, a nemi partnerkeresésben.

Régen az ember is az orrára hagyatkozott, mikor az étel 'lejárati idejét' akarta megtudni.

A szaglásunk mára már csökevényes, de még így is 4000 szag megkülönböztetésére képes, ezzel is befolyásolja étvágyunkat, közérzetünket, légzésünket, nemi viselkedésünket. Az orr előkészíti a levegőt a tüdő számára, mert

  • megszűri a levegőt
  • felmelegíti
  • nedvesíti

A szájon át lélegzők nem érzik az ízeket.

A legnagyobb adag toxikus anyag, salakanyag, anyagcseretermék légzés útján távozik belőlünk. Megállapították, hogy légzés útján megszabadulunk ezen anyagok 70%-tól, 20% bőrön át távozik, 7% vizelettel, és csak 3% hagy el bennünket a széklettel.

Megfigyelted, hogy az orr az első, ami jelzi ha a testünk kibillent az egyensúlyből és betegség közeleg?

Ahogy naponta megmossuk az arcunkat, akár többször is, az orr tisztítása is nagyon fontos. Ha már találkoztál a jógával, elképzelhető, hogy az oktató említette a reggeli sós vizes orrtisztítást (Jala neti), mely a hatha jóga kriják közé tartozik. Vagy nézhetjük például az Ájurvédá megközelítéséből, ahol a mérgek eltávolítása és a test megtisztításának ősi módszerei (pancskarma) közé tartozik.

Jótékony hatásai:

  • kedvezően hat a fej érzékszerveire
  • javítja a látást
  • csökkenti a szemfáradságot
  • hatékony lehet bizonyos fejfájás ellen
  • fejleszti az enlékezetet és az összpontosító képességet
  • orr- és homloküregi panaszok esetén is segít
  • megelőzhető vele a nátha és a homloküreg-gyulladás
  • rendszeres gyakorlás esetén gyógyítja vagy legalábbis enyhíti a szénanátha és a pollenallergiát

A légzéssel az agyunkat tudatos állapotba hozzuk.

Ha megfigyeljük az állatokat és lélegzésüket érdekes összefüggéseket vehetünk észre. Például a teknős percenként 3x vesz levegőt elél 300 évet, az elefánt 5x, 120 évig él, a kutya 42x és 14 évig él. Az ember átlag 15x lélegzik egy perc alatt és 65 évet él.

Az indiai írások azt tanítják, hogy minél lassabban lélegzik valaki, annál tovább él.

Kevés felnőtt ember tudja, mit jelent természetes módon, mélyen és ritmikusan lélegezni, ahogy csecsemőkorukban még ösztönösen tették. Mozgásszegény életmódunk, a növekvő elvárások, a rohanás, a testi és lelki terhelés hatására légzésünk egyszerűen "ellaposodott": túl kevés oxigént lélegzünk be, és kilégzéskor is kevés salakanyag távozik szervezetünkből.

A városi emberek a benzingőzös, mérgező levegőből nem szívesen szívnak mélyeket, ami érthető. Ha csak tehetjük, kiránduljunk, túrázzunk a várostól távol a jó levegőn, és lélegezzünk mélyeket. Ha megtanulunk helyesen lélegezni, előnyösen befolyásolhatjuk testünk fizikai és mentális folyamatait, és harmonizálhatjuk, kiegyensúlyozhatjuk belső lényünket. Ez nagy hatással lehet életünk minőségére és időtartamára, továbbá utat nyit a lelki fejlődés számára.

Egy egyszerű gyakorlat:

  • Ülj lazán, és néhány percig figyeld a normál légzésedet. Kezek a térden.
  • Tedd a jobb kezed mutató- és középsőujját a két szemöldököd közé, a szemöldökközpontra (pránajáma mudra), és hüvelykujjaddak - oldalsó nyomással - zárd el a jobb orrjáratot. Kezed olyan tartásban, mint mikor az általános iskolában jelentkeztél :-), kisujj a tenyérnél.
  • A bal orrlyukon keresztül lélegezz 20-szor mélyen be és ki, lehetőleg hasi légzéssel.(amennyire lehet, csak a hasadba szívd a levegőt, az emelkedjen)
  • Engedd el a jobb orrlyukat, és gyűrűsujjaddal zárd el a balt és a jobb orrlyukon keresztül lélegezz 20-szor mélyen be és ki, lehetőleg hasi légzéssel.
  • Utána tedd vissza a kezedet a térdedre, és figyeld a normál légzésed.


Forrás:

Harry Waesse: Jóga a test és a lélek erősítése

Jógama

Sri Vijay Anand interjú

Paramhans Swami Maheshwarananda: Jóga a mindennapi életben