Jóga

   A jóga az Indiából származó ősi védikus tudásrendszer része, melynek végső célja a belső béke, harmónia megtalálása. A jóga szó egyesülést jelent, ami energetikailag azt jelenti, hogy a legalsó energiaközpontban nyugvó kundalini, sakti energia felemelésére törekszünk, hogy a korona csakrában lévő siva energiával egyesítsük, és ezzel elérjük a samadhi állapotot. De el kell fogadnunk, hogy mindennek meg van a maga ideje és a szívünk megnyílása is hatással van ennek az energiának a felemelésében.

   A jóga egy ősi technika, amely megtanít arra, hogyan teremtsünk kapcsolatot a belső énünkkel, intuíciós képességeinket fejlesztve hogy váljunk ÖNMAGUNK MESTERévé. A jóga szerint ugyanis a bennünket körülvevő világ csupán a belső énünk tükröződése.

   A védikus tudás és a jóga tudománya eredetileg egy szerves egységet alkottak, mára azonban rengeteg, egymástól elkülönülő ágakra szakadt például:

  • Hatha jóga - az ászanákra (fizikai gyakorlatok)
  • Rádzsa jóga - a meditációra
  • Karma jóga - önzetlen szolgálat
  • Kundalini jóga - az energia felemelésével
  • Tantra jóga - a rituálékra fekteti a hangsúlyt,kiválva az egységes egészből.

Ha a kezdetektől indulunk érdemes lépésről lépésre, módszeresen, az egyszerű előkészítő gyakorlatokból kiindulva készíteni fel a testet a haladó szintű, nehezebb ászanákra. A gyakorlások előtt, után és között lazító szakaszok vannak beiktatva. Az ellazulás képességének fejlesztése révén mélyebben megismerhetjük saját testünket. A testi és szellemi ellazultság fontos előfeltétele a jógagyakorlatok helyes végrehajtásának, mert az ászanák csak ekkor fejtik ki maradéktalanul a hatásukat.

Az ászanák gyakorlása során döntő szerepe van a légzésnek. Csak a légzés és a mozgás összhangjának megteremtésével válhat harmonikussá a gyakorlatok végrehajtása. Az elmélyülő légzés élénkíti a keringést és az anyagcserét. Segítségével lényegesen jobban ellazíthatók az izmok, ha közben a feszült testtájékra összpontosítunk, és azt minden kilégzéssel tudatosan igyekszünk ellazítani.

Az emberek többsége felszínesen és elégtelenül lélegzik, ezért a fontosnak tartom a helyes légzés megtanulását, a teljes jógalégzés elsajátítását, amely elengedhetetlen alapfeltétele az anyagcserefunkció zavartalan működésének. Rendszeres gyakorlással ez a légzésfajta fokozatosan belénk rögzül, megszokott gyakorlattá válik. A lassú, mély légzés javítja a test vérellátását és az erőnlétet. Amellett, hogy jó közérzetet biztosít, a szellemi és lelki kiegyensúlyozottsághoz is jelentős mértékben hozzájárul.

A jóga célja a belső béke, harmónia megtalálása. A jóga egyesülést jelent, ami energetikailag azt jelenti, hogy a testünk alsó részében lévő energia felemelésére törekszünk, hogy a testünk felső részében lévő energiával egyesítsük.

A jóga megtanít, hogyan teremtsünk kapcsolatot a belső énünkkel, intuíciós képességeinket fejlesztve hogyan váljunk önmagunk mesterévé.

A jóga valódi hatása csak a mindennapi rendszeres gyakorlás révén érhető el.

A jógában nem a gyakorlatok száma a fontos, hanem kizárólag a végrehajtásuk minősége. Az ászanák célja és értelme nem az, hogy mozgással vezessük le a felgyülemlett energiát, hanem az, hogy a testi és szellemi folyamatok tudatos átélése, valamint az összpontosítással végzett mozgás és ellazulás révén megteremtsük a test és a szellem összhangját. Az ászanák nem okoznak fáradságot és kimerültséget (ellenkezőleg: energiával töltik fel, pihentetik és frissítik a szervezetet.

Rendszeres gyakorlással járó előnyök:

  • - fokozza a gerincoszlop rugalmasságát,
  • - hajlékonyabbá teszi az ízületeket,
  • - lazítja és erősíti az izmokat, fokozza a vérellátásukat,
  • - serkenti és összehangolja a szervek, köztük a belső elválasztású mirigyek működését,
  • - serkenti a nyirokkeringést és az anyagcserét,
  • - erősíti az immunrendszert,
  • - szabályozza és stabilizálja a keringési rendszert és a vérnyomást,
  • - nyugtatja és erősíti az idegrendszert,
  • - tisztítja és frissíti a bőrt.

  • A jógagyakorlatok második "pillére" a pránajáma

    A pránajáma nem más, mint a légzés tudatos és szándékos irányítása (prána = légzés, ajam = ellenőriz, szabályoz). Lélegzetvételkor nem csupán oxigént veszünk fel, hanem pránát is. A prána kozmikus energia, a teremtő, megtartó és változtató erő, a lét és a tudat alapeleme. A prána a táplálékban is megtalálható, ezért fontos, hogy egészséges, teljes értékű vegetárius táplálékot fogyasszunk.

    A pránának a szervezetben való célirányos vezetésével növelhető a vitalitás, méregteleníthető a szervezet, fokozható az immunitás, valamint elérhető a belső béke, az ellazultság és a szellemi megtisztultság állapota.

    A mitológia szerint valamennyi élőlénynek előre elrendeltetett, hogy hány levegővételig tart az élete. A jógi a légzése természetes lassítása révén igyekszik "időt nyerni", és ily módon igyekszik meghosszabbítani az életét.

    A pránajáma hatásai:

    Testi hatások:

  • segíti megőrizni a szervezet egészségét,
  • tisztítja a vért,
  • javítja az oxigénfelvételt,
  • erősíti a tüdőt és a szívet,
  • normalizálja a vérnyomást,
  • összehangolja és stabilizálja az idegrendszert,
  • elősegíti a gyógyulási folyamatokat és a terápiákat,
  • erősíti a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességet.
  • Lelki hatások:

  • megszünteti a stresszt, az idegességet, a depressziót,
  • megnyugtatja a gondolatokat és az érzelmeket,
  • belső egyensúlyt teremt,
  • feloldja a felesleges energiablokádokat.
  • Szellemi hatások:

  • elmélyíti a meditációt,
  • kiegyensúlyozza és kitisztítja a csakrákat (energiaközpontokat),
  • tágítja a tudatot.


    Sprok Andrea

    E-mail: info@rezgesek.hu

    Mobil: +36 70 978 00 22

    Cím: Budapest, III. kerület, Vályog u. 9.

    Facebook: Rezgések