Tisztulás - Orr - Légzés III.

2019.05.04

A természet megújulása a hajnali órákban történik nap mint nap. Reggel négy és hat óra között tartalmazza a levegő a legtöbb életenergiát (pránát). Az állatok ösztönösen korán kelnek, a madarak is mind azt éneklik nekünk nagy örömmel, hogy gyertek ki a természetbe, telve van a levegő pránával.

Életünk minden titka a légzésünkben rejlik, ha ismerjük légzésünket, mi vagyunk a legszerencsésebbek. Az emberi szervezet biológiailag minimum 120 évi földi életre lenne képes hatékony működés esetén. Itt töltött éveink száma szoros összefüggésben van a légzésünk ciklusával. Normál tevékenység közben kb. 15 légzést veszünk percenként, tehát egy légvétel, szünet és kilégzés 4mp időt vesz igénybe.

Az állatok pédájából kiindulva láthatjuk, mekkora különbség van például a nyúl és a teknősbéka élethossza között. A nyúl légzése percenként kb. 80 légzésciklusból áll és csupán néhány évet él, a teknősbéka 3-4-5 légzést "fogyaszt" percenként és talán 300 évig is tart az élete.

Ha mindössze 2 légzésciklussal csökkenteni tudnánk percenkénti légzésünket, máris évekkel hosszabbodhatna életünk itt a Földön. A belégzés általában automatikus, viszont a kilégzés ideje nyújtható. Sok pránajáma gyakorlat végzése segít, hogy légzésünk mélyebbé váljon.

15 ciklus/perc                                                  12 ciklus/perc

900 ciklus/óra                                                  720 ciklus/óra

21.600 ciklus/nap                                            17.280 ciklus/nap

648.000 ciklus/hónap                                      518.400 ciklus/hónap

7.776.000 ciklus/év                                         6.220.800 ciklus/év

77.760.000 ciklus/10 év                                 62.208.000 ciklus/10 év

544.320.000 ciklus/ 70 év                              435.456.000 ciklus/ 70 év


Légzésciklusunk javítása életstílusunkat is jobbá teszi.

Jóga tudományának alapja a légzés megfigyelése.

A lélegzet roppant energiák felszabadítására képes, és egyaránt nagy hatással van a testi és lelki folyamatokra.

Egy egyszerű gyakorlat:

  • Összpontosítsunk néhány percig a légzésre. Figyeljük a be- és kilégzést, különösen a levegő áramlását az orrjáratban.
  • Emeljük kezünket pránajáma mudrába. Hüvelykujjal zárjuk el a jobb orrjáratot, és a szokásosnál valamivel mélyebben lélegezzünk be a bal orrjáraton keresztül.
  • Tegyük szabaddá a jobb orrjáratot, és egyidejűleg a gyűrűsujjal zárjuk el a balt, és az így szabaddá vált jobb orrjáraton keresztül hosszan, nyugodtan lélegezzünk ki.
  • Az előbbiek szerint ismét lélegezzünk be a jobb orrjáraton keresztül, és lélegezzünk ki a bal orrjáraton át.
  • Ebben az irányban az egy kör röviden úgy tevődik össze, hogy: bal oldalon belégzés - jobb oldalon kilégzés - jobb oldalon belégzés - bal oldalon kilégzés.
  • A 10. kör után tegyük a kezünket a térdre, és összpontosítsuk figyelmünket néhány percig a normál légzésre.
  • Ezután újra emeljük jobb kezünket pránajáma mudrába, és ismételjük meg a váltott orrjáratú légzést, de ezúttal a jobb oldalon kezdve: jobb oldalon belégzés - bal oldalon kilégzés - bal oldalon belégzés - jobb oldalon kilégzés.
  • A 10. kör után most is tegyük a kezünket a térdre, s összpontosítsuk figyelmünket néhány percig a normál légzésre és a szívverés ritmusára.

Figyelmeztetés:

  • Soha ne vigyük túlzásba a gyakorlást, és semmit se tegyünk kényszerből.
  • Ne akarjunk gyorsan előrejutni, és pillanatok alatt eredményeket felmutatni
  • Nem a gyakorlás hossza és intenzitása a lényeg, hanem szellemi tartásunk és belső tudatosságunk mértéke
  • NE SIETTESÜNK ÉS NE ERŐSZAKOLJUNK SEMMIT!
  • Ha elkezdünk félni, szorongani, a gyakorlatot függesszük fel!

Számos légzéstechnika létezik. Ásítás, hasi légzés, teljes légzés, tisztító légzés, váltott orrlyukú légzés (Anulom Vilom), tűzlégzés (Kapalabhati), fújtató légzés (Bhastrika)...stb.

Különbözőek vagyunk, így a légzésünk is különböző és bizonyos helyzetekben is különféle légzés ajánlatos.

A jóga, és minden természetes gyógymód arra törekszik, hogy a szervezetben egyensúly legyen. Az Ájurvéda szerint a különböző típusú embereknek különböző légzőgyakorlat ajánlott. A vátáknak a váltott orrlyukú légzést ajánlja, a pittáknak a sitali (hűsítő légzés) és a lunáris pránajáma ajánlott. a kapháknak a bhasztrika (tűzlégzés) ajánlott.

Étkezés után ajánlott a bal oldalunkra feküdni, hogy a jobb orrjáratunk (szoláris) szabaddá váljon, ami a szervezetben az emésztés tüzét növeli. Étkezéskor is érdemes úgy az asztalhoz ülni, hogy a jobb orrjáratunk az aktív.

Lefekvéskor érdemes a jobb oldalunkra feküdni, akkor a bal orrjárat (lunáris oldal) lesz szabad, ami lenyugtatja a szervezetet és azt üzeni, eljött az idő a pihenésre, kapcsolj ki, nyugtasd le elmédet.

Eric Wilk, egy német hegedűművész felismerte, amit az ókori Egyiptomban is, hogy eltérő módon lélegzünk. E szerint van Nap-típusú (Solar) ember , akinél a kilégzés a domináns , és Hold-típusú, akinél a belégzés a domináns.

A jógában is a különböző típusú embereknek, különböző módon érdemes az ászanákat végezni.

Ha elindulsz az úton, megtalálhatod a számodra megfelelőt légzésmódot.

Jó gyakorlást és kitartást!


Forrás:

Dr. Komin Vlagyimir: Légzéskontroll

Paramhans Swami Maheshwarananda: Jóga a mindennapi életben

Interjú Sri Vijaya Ananddal

Markus Schnirner: Légzéstechnikák

Hangjóga-Horváth Zsófia

Internet