Tisztulás - Orr - Légzés II.

2019.04.25

A jógagyakorlatok második "pillére" a

PRÁNAJÁMA (légzőgyakorlatok)

Ha van egy kis időd végezd el a következő gyakorlatot.

Ülj le, végy pár mély lélegzetet. Majd zárd el az egyik orrnyílásod és végezz így pár ki-belégzést. Figyeld meg hogy áramlik a levegő.

Majd mindkét orrjáratodon keresztül végy levegőt.

És most a másik orrnyílásod zárd el, és figyeld meg a levegő mozgását.

Talán észrevehető a különbség a két orrjárat között. 2-3 óránként változik, hogy melyik van nyitva. Normál működés esetén vagy a jobb oldali orrnyílás aktívabb, vagy a bal oldali.

A pránajáma nem más, mint a légzés tudatos és szándékos irányítása. (prána=légzés, ajam=szabályoz, ellenőriz).

A legnagyobb energia mennyiséget a légzésen keresztül kapjuk, ezért minden, ami zavarja a légzést, befolyásolja az energiamennyiséget. Amikor a légzés funkciója romlik belső konfliktus vagy stressz miatt, energiahiány alakul ki és a test alacsony energiaszinten működik. Ezt a folyamatot nevezzük betegségnek.

Figyeld meg légzésedet.

Ha nyugodt vagy, légzésed egyenletes, felületes. Ha ideges vagy szaporábban és mélyebben veszel levegőt, a kilégzés rövidül és feszültebbé válik. A levegővétel gyakorisága elérheti 24-30 levegővétel/percet. A kilégzés hossza megegyezik a belégzés hosszával, rosszabb esetben a belégzés hosszabb, mint a kilégzés

Lélegzetvételkor nem csupán oxigént veszünk fel, hanem pránát is. A prána kozmikus energia, a teremtő, megtartó és változtató erő, a lét és a tudat alapeleme.

A prána a táplálékban is megtalálható, ezért fontos, hogy egészséges , teljes értékű táplálékot fogyasszunk. Ebben az Ájurvéda is segítségünkre lehet.

A prána a szervezetben való célirányos vezetésével növelhető a vitalitás, méregteleníthető a szervezet, fokozható az immunitás, valamint elérhető a belső béke, az ellazultság és a szellemi megtisztultság állapota.

A mitológia szerint valamennyi élőlénynek elrendeltetett mennyi lélegzetvételig tart az élete. A jógi légzése természetes lassítása révén igyekszik "időt nyerni" és íly módon igyekszik meghosszabítani az életét.

Testi hatások:

  • segít megőrizni a szervezet egészségét
  • tisztítja a vért
  • javítja az oxigénfelvételt
  • erősíti a tüdőt és a szívet
  • normalizálja a vérnyomást
  • összehangolja és stabilizálja az idegrendszert
  • elősegíti a gyógyulási folyamatokat és a terápiákat
  • erősíti a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességeket

Lelki hatások:

  • megszünteti a stresszt, az idegességet, a depressziót
  • megnyugtatja a gondolatokat és az érzelmeket
  • belső egyensúlyt teremt
  • feloldja a felesleges energiablokádokat

Szellemi hatások:

  • elmélyíti a meditációt
  • kiegyensúlyozza és kitisztítja a csakrákat
  • tágítja a tudatot

Egy egyszerű gyakorlat:

  • 3-5 percig figyelj a normál légzésre.
  • Emeld a jobb kezedet pránajáma mudrába. Hüvelykujjal fogd be a jobb orrlyukat, és a bal orrlyukon keresztül lélegezz be a szokásosnál valamivel mélyebben.
  • Tedd szabaddá a jobb orrjáratot, s egyidejűleg a gyűrűsujjal zárd el a bal orrjáratot. Az így szabaddá vált jobb orrjáraton keresztül hosszan, nyugodtan lélegezz ki.
  • Ebben az irányban, azaz balon be-jobbon ki, 20 kört ismételj.
  • Tedd vissza a jobb kezet is a térdre, és 2-3 percig ismét figyelj a normál légzésre.
  • Újra emeld a jobb kezedet pránajáma mudrába.
  • Gyűrűsujjal zárd el a bal orrjáratot és mélyen lélegezz be a jobbon.
  • Teddk szabaddá a bal orrjáratot, s egyidejűleg a hüvelykujjal zárd el a jobbot. Végezz hosszú kilégzést a bal orrlyukon keresztül.
  • Ebben az irányban, azaz jobbon be-balon ki, 20 kört ismételj. Ismét tedd a jobb kezet a térdre, és 3-5 percig összpontosíts a normál légzésre.

Figyelmeztetés:

  • Soha ne vigyük túlzásba a gyakorlást, és semmit se tegyünk kényszerből.
  • Ne akarjunk gyorsan előrejutni, és pillanatok alatt eredményeket felmutatni
  • Nem a gyakorlás hossza és intenzitása a lényeg, hanem szellemi tartásunk és belső tudatosságunk mértéke
  • NE SIETTESÜNK ÉS NE ERŐSZAKOLJUNK SEMMIT!

Ha elkezdünk félni, szorongani, a gyakorlatot függesszük fel!


Forrás:

Dr. Komin Vlagyimir: Légzéskontroll

Paramhans Swami Maheshwarananda: Jóga a mindennapi életben